Принципно, даването пари на заем може да варира в смисъла на своето проявление като заем от банкова институция или от небанкова кредитна организация. В летния сезон, особено в разгара му, един бърз заем, се котира много повече от другите кредитни продукти, които така или иначе са в полезрението на потребителите. Отиването на почивка, лятната ваканция, посещението на ново място по време на така скъпоценните почивни дни, е често блян дори за семейства и лица, които могат да си позволят чрез едно добро плануване реализацията на някакъв вид заем.
Затова летните тенденции са в насоката на множествено число: заеми и бързи заеми. Уви, големите играчи на кредитния пазар, каквито несъмнено са банките, през лятото се случва да изпадат в сериозни анализи за тревожното положение, което потребителите предизвикват с тяхната насоченост към бързи заеми, които да реализират в много големия обхват на летните дейности. Искате почивка, пътешествие, посещение на мечтано място, искате да се скриете от смазващия свят на непрекъснатата ангажираност. При това без да се притеснявате за финансовите си въпроси и дела, то един бърз заем, директно ви носи в близка страна, на близкия курорт, на разходка в европейския център и къде ли не още. Затова при хората с висока финансова култура, особено през лятото, много добре се позиционират в кредитни продукти, които по никакъв начин не ги засяга, че банките променят политиките си заради тях.
Дори без статистика, може да се види, че лихвените проценти не са от особено съображение при даден вид бърз заем. Макар да е невъзможно без банковите измерватели да определим тенденциите, то с просто око се вижда, че проблемите са при тях. През лятото има почти винаги спад на средното лихвено ниво с дузина базисни точки. Лихвените проценти по новите срочни депозити са със знак надолу, като цяло все по-малко банки предлагат високи лихвени проценти по депозитите и също така все повече ниски лихвени проценти относно ипотечните продукти. Защо е така не е наша работа, но важното в случая е, че поради силната реклама, добрия маркетинг и възможно най-доброто позициониране според българската икономическа ситуация, много небанкови фирми предлагащи бързи заеми, успяха да се намесят на пазара и се конкурират с много фирми, които са в същата услуга. Потребителите съвсем естествено търсят, коректност, бързина, лоялност, по-малко пречки, склонни са да приемат по-тежки условия, само и само, да си осигурят пари за пътешествието.
Говорим за лятото в смисъла точно на този вид заеми, защото това е тренда на сезона. Няма смисъл да търсим под вола теле, особено без да разполагаме с официалните статистики. Много хора не признават все още такъв вид бързо кредитиране, защото се притесняват от лоши практики, които така или иначе са част от близкото минало на България. При това свързани с банките. Дори наскоро имахме случай, в който огромна по мащабите си схема бе разиграна пред очите ни, докато лобитата се опитваха да ограничат настъпващите бързи пари, онлайн заеми, по перфиден начин, по-който да ограничат тяхното разпространение. Все пак на хората им е ясно, че кредитните небанкови организации, също преследват профит, точно кат по-големите им сестри – банките.
Онлайн заем, като феномен, също се появи в България при това с много добри позиции на пазара, заради възможността, която предлагаше на клиентите, за невероятно бърза услуга, експедитивност, по-малко документация, по-малки изисквания и все пак с правила и задължения, които потребителите трябва да изпълнят. Това вече е един луд свят на пари, бързи пари, кеш до минути, Интернет платформи, бързо изникващи фирми. Само най-добрите обаче оцеляват, защото потребителите в България освен, че придобиха висока финансовата култура, знаят какво е най-изгодно за тях. Разбира се, говорим за грамотните хора, а не студенти или разни друго от социалната структура на обществото, които ‘изпукват’ парите за нещо, което абсолютно не им е необходимо. Или поне не належащо. В този смисъл консултацията за кредитни продукти, също е една съвременна необходимост, която е свързана с директната информация за потребителя, разбрана в частност откъм неговите нужди/ Що се отнася за лятото, то е ясно. Тенденцията е към почивка.
През есента със сигурност ще забележим промените, които банките ще направят относно своите продукти. Единствената промяна ще е, в по-богатите небанкови организации, които са имали успех в бизнеса и насоката на парите в туристическата услуга. Не е възможно всяка фирма да предлага бързи пари на заем в тази посока, но със сигурност ако не го